در بخش دوربین های سطح مبتدی ، بازار دوربین های DSLR به شدت رقابتی و در انحصار دو برند بزرگ تولید کننده دوربین یعنی کمپانی های کانن و نیکون است .
با شروع عرضه دوربین جدید سطح مبتدی از سوی شرکت کانن ( EOS Rebel sl2) که در مدت کوتاهی به یک محصول پرفروش مبدل شد ،
بر آن شدیم تا مقایسه ای میان این محصول و دوربین همسطح آن در کمپانی رقیب ( Nikon D3400) انجام دهیم .
کیفیت 24 مگاپیکسل به یک رزولوشن استاندارد در سطح دوربین های مبتدی بدل شده است
ولی با وجود این شباهت ، سنسور های نیکون D3400 و Eos Rebel sl2 کاملا با هم متفاوت هستند .
به صورت آشکار ، سنسور دوربین کانن کمی کوچکتر است که این امر به معنای وجود فاکتور کراپ 1.6x Eos Rebel sl2 در برابر 1.5 x Nikon D3400 است .
در بسیاری از موارد ، کیفیت عکس هر دو این دوربین ها عینا مشابه هم است
اما بالاتر بودن فاکتور کراپ به طور خاص در زمان استفاده از حالت بسیار واید در لنز
و یا در زمان استفاده از لنز های بسیار بلند تاثیرات خود را نشان می دهد .
باید اطلاع داشته باشیم که لنز جدید 18-400 شرکت تامرون دارای سطح پوشش کمتری در حالت واید است
اما بر روی دوربین SL2 واید کمتری نسبت به دوربین D3400 می دهد .
به طور کلی اختلاف فاکتور کراپ میان این دو دوربین در فواصل کانونی نرمال چندان تاثیر محسوسی را وارد نمی آورد
و از این روی نمی تواند ملاک برتری یکی بر دیگری به شمار اورده شود .
در دوربین های سطح مبتدی از سیستم های اتوفوکوس پیشرفته خبری نیست
و هر دو دوربین مورد بررسی ما از این لحاظ دارای وضعیت مشابهی هستند .
نکته قابل توجه اینجاست که سیستم اتوفوکوس 11 نقطه ای Nikon D3400 تقریبا برای مدت 10 سال است که مورد استفاده قرار دارد
اما اتوفوکوس 9 نقطه ای Eos Rebel sl2 ، یک سیستم تقریبا جدید است .
هیچ یک از این سیستم ها برتری قابل ملاحظه ای بر دیگری ندارند اما برای استفاد در عکاسی سطح مبتدی ، سیستم های قابل اطمینانی هستند .
تنها جایی که نیکون بر کانن برتری دارد در حالت سیستم تعقیب اتوفوکوس سه بعدی است .
اگر چه در محصول D3400 به هیچ عنوان شاهد سیستم اتوفوکوس بسیار پیشرفته 153 نقطه ای مشابه با محصول فوق پیشرفته D5 نیستیم
اما ؛ حالت تعقیب فوکوس سه بعدی بر روی D3400 قابل اجرا بوده
و یک گزینه بسیار ایده آل برای عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش به شمار می آید .
در حالت نمای زنده ( نمایش بر روی ال سی دی ) Eos Rebel sl2 به لطف سیستم منحصر به فرد Dual Pixel AF
که بر روی سنسور های مرحله یاب ارایه می شود ، با پوشش 80 درصد محدوده تصویر ، برتری محسوسی دارد .
بنابراین SL2 در حالت نمای زنده دارای عملکرد اتوفوکوس بسیار بهتری است .
در بررسی عملکرد کلی و سنجش معیار هایی همچون حداکثر سرعت عکاسی مداوم ( 5 فریم بر ثانیه در هر دو دوربین )
دامنه حساسیت ایزو ( 100 تا 25600 ) هر دو دوربین عملکرد مشابهی دارند .
هر دو این محصولات در اغلب شرایط محیطی قادر به عکاسی با سرعت و دقت می باشند
و در هر دو آنها گزینه عکسبرداری بدون صدا قابل استفاده است .
در Nikon D3400 چند نکته مخفی وجود دارند که یکی از آنها بافر Raw عکاسی مدام است
که آنرا قادر به ثبت 10 فایل raw با سرعت 5 فریم بر ثانیه می سازد .
سیستم اتوفوکوس 11 نقطه ای D3400 را می توان برتر از اتوفوکوس 9 نقطه ای Sl2 دانست
مقایسه دوربین های سطح مبتدی : Canon EOS Rebel sl2 با Nikon D3400
در بخش دوربین های سطح مبتدی ، بازار دوربین های DSLR به شدت رقابتی و در انحصار دو برند بزرگ تولید کننده دوربین یعنی کمپانی های کانن و نیکون است .
با شروع عرضه دوربین جدید سطح مبتدی از سوی شرکت کانن ( EOS Rebel sl2) که در مدت کوتاهی به یک محصول پرفروش مبدل شد ،
بر آن شدیم تا مقایسه ای میان این محصول و دوربین همسطح آن در کمپانی رقیب ( Nikon D3400) انجام دهیم .
کیفیت 24 مگاپیکسل به یک رزولوشن استاندارد در سطح دوربین های مبتدی بدل شده است
ولی با وجود این شباهت ، سنسور های نیکون D3400 و Eos Rebel sl2 کاملا با هم متفاوت هستند .
به صورت آشکار ، سنسور دوربین کانن کمی کوچکتر است که این امر به معنای وجود فاکتور کراپ 1.6x Eos Rebel sl2 در برابر 1.5 x Nikon D3400 است .
در بسیاری از موارد ، کیفیت عکس هر دو این دوربین ها عینا مشابه هم است
اما بالاتر بودن فاکتور کراپ به طور خاص در زمان استفاده از حالت بسیار واید در لنز
و یا در زمان استفاده از لنز های بسیار بلند تاثیرات خود را نشان می دهد .
باید اطلاع داشته باشیم که لنز جدید 18-400 شرکت تامرون دارای سطح پوشش کمتری در حالت واید است
اما بر روی دوربین SL2 واید کمتری نسبت به دوربین D3400 می دهد .
به طور کلی اختلاف فاکتور کراپ میان این دو دوربین در فواصل کانونی نرمال چندان تاثیر محسوسی را وارد نمی آورد
و از این روی نمی تواند ملاک برتری یکی بر دیگری به شمار اورده شود .
در دوربین های سطح مبتدی از سیستم های اتوفوکوس پیشرفته خبری نیست
و هر دو دوربین مورد بررسی ما از این لحاظ دارای وضعیت مشابهی هستند .
نکته قابل توجه اینجاست که سیستم اتوفوکوس 11 نقطه ای Nikon D3400 تقریبا برای مدت 10 سال است که مورد استفاده قرار دارد
اما اتوفوکوس 9 نقطه ای Eos Rebel sl2 ، یک سیستم تقریبا جدید است .
هیچ یک از این سیستم ها برتری قابل ملاحظه ای بر دیگری ندارند اما برای استفاد در عکاسی سطح مبتدی ، سیستم های قابل اطمینانی هستند .
تنها جایی که نیکون بر کانن برتری دارد در حالت سیستم تعقیب اتوفوکوس سه بعدی است .
اگر چه در محصول D3400 به هیچ عنوان شاهد سیستم اتوفوکوس بسیار پیشرفته 153 نقطه ای مشابه با محصول فوق پیشرفته D5 نیستیم
اما ؛ حالت تعقیب فوکوس سه بعدی بر روی D3400 قابل اجرا بوده
و یک گزینه بسیار ایده آل برای عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش به شمار می آید .
در حالت نمای زنده ( نمایش بر روی ال سی دی ) Eos Rebel sl2 به لطف سیستم منحصر به فرد Dual Pixel AF
که بر روی سنسور های مرحله یاب ارایه می شود ، با پوشش 80 درصد محدوده تصویر ، برتری محسوسی دارد .
بنابراین SL2 در حالت نمای زنده دارای عملکرد اتوفوکوس بسیار بهتری است .
در بررسی عملکرد کلی و سنجش معیار هایی همچون حداکثر سرعت عکاسی مداوم ( 5 فریم بر ثانیه در هر دو دوربین )
دامنه حساسیت ایزو ( 100 تا 25600 ) هر دو دوربین عملکرد مشابهی دارند .
هر دو این محصولات در اغلب شرایط محیطی قادر به عکاسی با سرعت و دقت می باشند
و در هر دو آنها گزینه عکسبرداری بدون صدا قابل استفاده است .
در Nikon D3400 چند نکته مخفی وجود دارند که یکی از آنها بافر Raw عکاسی مدام است
که آنرا قادر به ثبت 10 فایل raw با سرعت 5 فریم بر ثانیه می سازد .
سیستم اتوفوکوس 11 نقطه ای D3400 را می توان برتر از اتوفوکوس 9 نقطه ای Sl2 دانست
که این موضوع برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت ، اهمیت به سزایی داربهار و پاییز فصل هایی بسیار جذاب برای عکاسی هستند. در فصل بهار ، رنگ ها دارای درخشش خاصی می باشند
و شرایط تابش نور بهترین حالت از سایه ها در زمان های عکاسی را به وجود می آورد . در این مطلب برخی از نکات در رابطه با عکاسی در فصل بهار را مورد اشاره قرار می دهیم .
عکاسی منظره :
در فصل بهار ؛ مناظر طبیعی سرشار از رنگهای جدیدی هستند که به سرعت بر روی زمین گسترده می شوند و در مقابل آنها آبی آسمان نیز از درخشندگی ویژه ای برخوردار است .
در این فصل ؛ برای به دست آوردن بهترین حالت از رنگ های موجود در طبیعت استفاده از یک فیلتر پلاریزه بر روی لنز ؛ توصیه می شود .
در عکاسی از مناظر طبیعی ؛ به کارگیری یک لنز واید انگل موجب می شود تا مقدار زیادی از پیش زمینه و پس زمینه تصویر تا فواصل نسبتا دور را بتوان در درون کادر تصویر جای داد .
دستیابی به یک عمق میدان گستره اهمیت بسیار زیادی دارد و از این روی فراموش نکنید
تا با استفاده از یک دیافراگم نسبتا بسته مثل F11 تا f22 بیشترین مقدار عمق میدان را به دست بیاورید .
زمان های طلوع و غروب آفتاب
همزمان با طولانی تر شدن روز ها ؛ از زمان های طلوع آفتاب بیشترین بهره را ببرید . در این زمان از سال ؛ شبها هنوز کمی سرد هستند
و به همین دلیل در زمان طلوع آفتاب ، با تابش نور بر صحنه های طبیعی ؛ حالت متفاوتی از درخشش رنگ ها را می توان مشاهده نمود .
غبار و هوای مه آلود نیز هنوز در زمان های صبح گاهی قابل مشاهده می باشند و به همین دلیل برای تاثیرگذاری بیشتر در کادر تصویر ؛ از این عوامل استفاده کنید .
در این زمان ها نیز از فیلتر های پلاریزه می توان استفاده نمود . توجه داشته باشید که در شرایط هوای مه آلود ؛ غبار های موجود
در هوا همانند یک عامل نرم کننده نور عمل می کنند و کنتراست های محیط اطراف را تا حد زیادی کاهش می دهند .
در صورتی که در به دست آوردن بهترین حالت های نوردهی دچار اشکال هستید ؛ از گزینه جبران نوردهی دوربین خود به نحو مطلوب استفاده نمایید .
در صورتی که رنگ آسمان را کمی کدر و مات به دست می آورید ؛ استفاده از یک فیلتر ND را در دستور کار خود قرار دهید .
عکاسی پرتره :
اگر چه دراین فصل روز ها در حال طولانی تر شدن می باشند اما هنوز هم خورشید در زاویه ای پایین در آسمان قرار دارد
و این امر موجب ایجاد نور شدید در پس زمینه سوژه ها خواهد شد . در این شرایط مراقب باشید تا سوژه شما پشت به خورشید قرار نگیرد
و در عوض خورشید را در سمت چپ یا راست او قرار دهید و از فلاش پر کننده برای از بین بردن سایه های مزاحم استفاده کنید .
برای از فوکوس خارج نمودن پس زمینه ؛ از یک دیافراگم باز استفاده کنید . بازتر نمودن دیافراگم به شما امکان می دهد
تا از یک شاتر سریعتر استفاده کرده و حالت شارپ تصویر را نیز تا حد زیادی افزایش دهید .
گل ها و شکوفه ها :
در زمان عکاسی از گل ها و شکوفه ها ؛ در پی به دست آوردن الگو های منظم باشید .
زاویه دید دوربین را پایین آورده و روی سوژه های خود زوم کنید .
در شرایطی که قادر به استفاده از حالت نوردهی استاندارد نمی باشید ؛ گزینه های جبران نوردهی را نیز مورد توجه قرار دهید .
نمایندگی تعمیر دوربین کانن – نمایندگی تعمیر دوربین نیکون – تعمیرات کانن – تعمیرات نیکون – آموزش عکاسی – آموزشگاه عکاسی
همزمان با آغاز سال 1398 از سایت جدید مجموعه تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده آل دوربین رونمایی می شود .
مجموعه خدماتی تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده آل دوربین به عنوان نمایندگی رسمی برای خدمات پس از فروش برند های معتبر دوربین و لنز در ایران افتخار دارد تا تمامی نیاز های جامعه محترم عکاسی را در نظر گرفته و آن ها را بر طرف نماید .
همزمان با آغاز سال 1398 ؛ از سایت جدید این مجموعه با امکانات جدید و حرفه ای رونمایی می شود .
سایت www.tamir2.com محلی برای دسترسی به آخرین اخبار ؛ مقالات آموزشی و دسترسی به مجموعه خدمات پس از فروش برای برند های مختلف دوربین و لنز خواهد بود .
مجموعه ای از مقالات آموزشی ؛ تکنیک ها و ترفند های عکاسی , اخبار و رویداد های دنیای عکاسی در این سابت در اختیار هنرمندان عکاسی و تصویر برداری قرار داده خواهند شد .
همچنین بخش فروشگاه سایت ؛ محلی است که بهترین لوازم جانبی دوربین و لنز ؛ محصولات عکاسی ؛ آموزش های تصویری ؛ و دفترچه راهنمای دوربین های عکاسی ؛ را با پرداخت الکترونیک در بستری امن و مطمئن می توان تهیه نمود .
با تشکیل حساب کاربری و تکمیل ثبت نام در این سایت جدید ؛ خبرنامه های رایگان و جدیدترین اتفاقات دنیای عکاسی و تصویر برداری را نیز در ایمیل خود دریافت خواهید نمود .
اگر به هر عنوان قصد خرید دوربین از هر یک از فروشگاه های طرف قرارداد ایده آل دوربین را دارید ؛ در قسمت فروشگاه دوربین به نشانی و شماره تماس تمامی فروشگاه ها در تهران و شهرستان های مختلف دسترسی خواهید داشت .
پس از این مجموعه ای از فیلم های آموزشی کار با دوربین و آموزش های رایگان عکاسی را نیز در بخش فیلم آموزشی سایت به راحتی می توان مشاهده نمود .